DUIKBREVETTEN

Neptunus WVM is aangesloten bij Nelos, de nederlandstalige afdeling van CMAS, de duikfederatie mede opgericht door de legendarische commandant Cousteau.

Duiker in de Oosterschelde

1* duiker

Er gaat een wonderlijke wereld open als je gaat duiken. Je ontmoet er unieke dieren en planten. Ook in onze eigen omgeving zijn er meerdere duikplaatsen waar je op verkenning kan gaan en prachtige dingen kan zien. Aanvullend kan je dan bijvoorbeeld in tropisch water gaan duiken.

Met de opleiding tot 1* duiker kan je na een aantal zwembadtrainingen en didactische lessen eindelijk onder water gaan. Je eerste 5 duiken zijn in diepte beperkt tot 15 meter, daarna kan je al tot 20 meter diepte duiken.

Om dit alles optimaal en veilig te laten verlopen is de Nelos-duikopleiding degelijk onderbouwd. Je duikmaat heeft trouwens minimaal een 4* brevet.

In onze club krijg je ook een ‘peter’ toegewezen. Dat is je persoonlijke contactpersoon met de club en meestal ook je eerste duikbuddy!

Murene

4*duiker

Je bent 3* duiker met behoorlijk wat duikervaring. Dan kan je kiezen om het brevet van 4*-duiker te willen behalen.
Aangezien dit het hoogste brevet binnen Nelos is, zijn er vanaf het niveau 4*-duiker ook geen beperkingen meer in diepte. Je mag duiken leiden dieper dan 60m. Uiteraard vergt dit natuurlijk wel een degelijke opleiding.

De opleiding tot 4*-duiker heeft een stevig programma, met theorielessen, zwembad- en openwaterproeven. Het examen/evaluatiemoment valt niet meer onder de bevoegdheid van de club gebonden duikschool, maar wordt afgenomen door juryleden door Nelos afgevaardigd.

Meerval

2* duiker

Nadat je al wat duikervaring hebt opgedaan kan je starten met de opleiding tot 2* duiker.

Je beslist zelf wanneer je aan de opleiding begint. Meestal starten de kandidaten na het behalen van hun 1* brevet snel met de zwembadtrainingen tot het behalen van het 2*-Brevet.
Er volgt dan ongeveer één seizoen (schooljaar) lang zwembadtrainingen met als slot een zwembadproef om je aangeleerde vaardigheden te evalueren.

Ondertussen blijf je verder duiken in open water waardoor de techniek van het duiken vertrouwder wordt. Je legt daarbij ook een aantal onderwater-duik-proeven af. Deze zijn een uitbreiding op de duikvaardigheden die je als 1*-duiker aanleerde. Er komen dan ook kompasoefeningen aan bod zodat je het duikparcours kan ‘volgen en begrijpen’ om zo later bij het 3*-brevet tot duikleider uit te groeien.

Als 2ster duiker zal je buddy een 3*-duiker of hoger gebrevetteerde zijn.
Je mag je naar dieptes tot 30m duiken, je mag in de Noordzee duiken.

Als 2*-duiker beschik je al over enige onderwaterervaring. Je leert mogelijke duikongevallen herkennen en er adequaat op reageren.

haai

Assistent Instructeur

Een Assistent-Instructeur is pedagogisch onderlegd en assisteert in de opleiding van andere duikers.

rog

3* duiker

Je bent nu een ervaren 2* duiker. Je hebt je de technische aspecten van het duiken 100 % eigen gemaakt. Je voelt je in staat om de stap naar het 3*brevet te zetten.
Je ziet jezelf een duikleiding uitvoeren met een andere duiker met het 2*-brevet.

Als 3*-duiker kan je dus een duik plannen en uitvoeren volgens dit plan! En dit alles binnen de filosofie van veilig, correct en ontspannen duiken.

Je kan dan ook elk duikincident correct herkennen en er juist op reageren en zo de veiligheid van jezelf en je duikmaat garanderen.

Als 3* duiker geworden mag je met iedereen duiken behalve de 1*-duikers. Je duikdiepte is vanaf nu beperkt tot 40m diepte.

zeekoe

Instructeur

Er bestaan 3 niveaus. Je kan doorklikken voor meer info :

1*Instructeur

2* Instructeur