DUIKBREVETTEN

Neptunus WVM is aangesloten bij Nelos, de nederlandstalige afdeling van CMAS, de duikfederatie mede opgericht door de legendarische commandant Cousteau.

Hans cardoen OS7.jpg

1* duiker

Er gaat een wonderlijke wereld open als je gaat duiken. Je ontmoet er unieke dieren en planten. Ook in onze eigen omgeving zijn er meerdere duikplaatsen waar je op verkenning kan gaan en prachtige dingen kan zien. Aanvullend kan je dan bijvoorbeeld in tropisch water gaan duiken.

Met de opleiding tot 1* duiker kan je na een aantal zwembadtrainingen en didactische lessen eindelijk onder water gaan. Je eerste 5 duiken zijn in diepte beperkt tot 15 meter, daarna kan je al tot 20 meter diepte duiken.

Om dit alles optimaal en veilig te laten verlopen is de Nelos-duikopleiding degelijk onderbouwd. Je duikmaat heeft trouwens minimaal een 4* brevet.

In onze club krijg je ook een ‘peter’ toegewezen. Dat is je persoonlijke contactpersoon met de club en meestal ook je eerste duikbuddy!

BartCarlierMeerval.jpeg
Foto Bart Callier

2* duiker

Nadat je al wat duikervaring hebt opgedaan kan je starten met de opleiding tot 2* duiker.

Je beslist zelf wanneer je aan de opleiding begint. Meestal starten de kandidaten na het behalen van hun 1* brevet snel met de zwembadtrainingen tot het behalen van het 2*-Brevet.
Er volgt dan ongeveer één seizoen (schooljaar) lang zwembadtrainingen met als slot een zwembadproef om je aangeleerde vaardigheden te evalueren.

Ondertussen blijf je verder duiken in open water waardoor de techniek van het duiken vertrouwder wordt. Je legt daarbij ook een aantal onderwater-duik-proeven af. Deze zijn een uitbreiding op de duikvaardigheden die je als 1*-duiker aanleerde. Er komen dan ook kompasoefeningen aan bod zodat je het duikparcours kan ‘volgen en begrijpen’ om zo later bij het 3*-brevet tot duikleider uit te groeien.

Als 2ster duiker zal je buddy een 3*-duiker of hoger gebrevetteerde zijn.
Je mag je naar dieptes tot 30m duiken, je mag in de Noordzee duiken.

Als 2*-duiker beschik je al over enige onderwaterervaring. Je leert mogelijke duikongevallen herkennen en er adequaat op reageren.

hans cardoen rog.jpg

3* duiker

Je bent nu een ervaren 2* duiker. Je hebt je de technische aspecten van het duiken 100 % eigen gemaakt. Je voelt je in staat om de stap naar het 3*brevet te zetten.
Je ziet jezelf een duikleiding uitvoeren met een andere duiker met het 2*-brevet.

Als 3*-duiker kan je dus een duik plannen en uitvoeren volgens dit plan! En dit alles binnen de filosofie van veilig, correct en ontspannen duiken.

Je kan dan ook elk duikincident correct herkennen en er juist op reageren en zo de veiligheid van jezelf en je duikmaat garanderen.

Als 3* duiker geworden mag je met iedereen duiken behalve de 1*-duikers. Je duikdiepte is vanaf nu beperkt tot 40m diepte.

Hans Cardoen murene.jpg

4* duiker

Je bent 3* duiker met behoorlijk wat duikervaring. Dan kan je kiezen om het brevet van 4*-duiker te willen behalen.
Aangezien dit het hoogste brevet binnen Nelos is, zijn
er vanaf het niveau 4*-duiker ook geen beperkingen meer in diepte. Je mag duiken leiden tot 60m. Uiteraard vergt dit natuurlijk wel een degelijke opleiding.

De opleiding tot 4*-duiker heeft een stevig programma, met theorielessen, zwembad- en openwaterproeven. Het examen/evaluatiemoment valt niet meer onder de bevoegdheid van de club gebonden duikschool, maar wordt afgenomen door juryleden door Nelos afgevaardigd.

Hans Cardoen sepia_edited.jpg

2* Instructeur

De titel van 2*Instructeur is op één na de hoogste titel die je binnen het CMAS-brevettensysteem kan behalen. Bovenop de taken die je als 1*Instructeur uitvoerde, zoals het geven van duikopleiding binnen je eigen club, zal je ook regelmatig in andere duikscholen bijspringen. Als 2*Instructeur kan je fungeren als duikschoolleider, je kan zelfs een duikschool uit het niets oprichten. Ook zal de federatie regelmatig beroep op je doen, bijvoorbeeld om te fungeren als jurylid bij examens voor Assistent-Instructeur of bij de opleiding van 1*Instructeurs.

Hans Cardoen haai_edited.jpg

AI - Assistent Instructeur

Een Assistent-Instructeur is pedagogisch onderlegd en assisteert in de opleiding van andere duikers.

hans%20Cardoen%20zeepaardje_edited.jpg

3* instructeur

De titel van 3*Instructeur is de hoogste titel binnen het opleidingssysteem. Als 3*Instructeur ben je niet alleen werkzaam binnen je eigen club, je werkt vooral voor de federatie. De examens voor Assistent-Instructeur, de opleidingen van instructeurs, de organisatie van Zeestages, de ontwikkeling van cursussen en nieuwe inzichten in de duiksport, ... Het behoort allemaal tot je takenpakket. Natuurlijk doe je dat niet allemaal alleen. Je maakt deel uit van een team, het college der 3*Instructeurs. Dit college vormt, samen met de andere instructeurs, de drijvende kracht achter de NELOS-duiksport. Alle beslissingen die kunnen bijdragen tot een beter duikonderricht of een betere veiligheid van onze duikers worden hier genomen.

hans Cardoen zeekoe2.jpg

1* Instructeur

Door het volgen van deze opleiding leert de kandidaat (naast de algemene doelstellingen en de doelstellingen van de voorgaande opleidingsniveaus):

• Administratief en organisatorisch een duikschool te leiden.

• In te staan voor de opleiding van duikers (1*Duiker  tot en met 3*Duiker) zowel theoretisch als praktisch.

• Proeven af te nemen (theorie, zwembad en open water), volgens de bevoegdheden vermeld in de opleidingsprotocols.

• De volledige organisatie van een clubduik in al zijn facetten op zich te nemen.